Zagreb u retrovizoru (16)
JOŠ 1920. GODINE MOTOCIKLISTI ZAGREBA UVELI GRAD U EUROPU
Prva motociklistička utrka u Europi održana je 1901. godine u Austriji, na Semeringu. Dvadeset godina kasnije pojavili su se na motorkotačima Zagrepčani i počeli osvajati titule prvaka. Jednostavno – „kosili“ su sve pred sobom. U najmanje stotinu utrka prva mjesta su pripala Antonu Šrbanu, Antonu Uroiću, Kazimiru Šoštarku, Antonu Šilihabelu, Jerku Babiću, Veljku Metzu. Punih 20 godina – od 1920. do 1940. zagrebački srčani natjecatelji, među kojima su još bili i Prekratić, Kunaj, Sotler, Zorčić, Solar, Drnovšek, Šnarić, Ivačić, Lužar, Mihoković i Vuković – nisu se zadovoljili ničim manjim od prvog mjesta i njih su osvajali. Na Ljubelju je, na usponu od 33% prvo mjesto osvojio 1935. godine Emil Zemljak, a 1934. g. to je uspjelo i Zagrepčanki Hanji Bošković. Ova hrabra ekipa ulazi u povijest hrvatskog motociklističkog sporta. Poslije rata, 1945. godine stižu neki novi, isto tako slavni natjecatelji.
U Zagrebu su natjecanja motociklista bila na Jelenovcu, u Črnomercu, na Vončininoj ulici i na stazi Miramare.
Automobilski sport dao je također puno poznatih imena, osvajača domaćih i inozemnih medalja. Sve je to utjecalo na posebno brižni odnos građana Zagreba prema ljudima koji su se dičili brzinama, upornošću i srčanošću. Grad je imao nekoliko automobilskih klubova koji su podržavali sportske aktivnosti, a među njima su bili autoklub Dinamo, INA, Siget, ali i drugi manji kao što su Zanatlija, Željezničar, Sveučilište. Motociklisti okupljeni oko Vilka Severa iz autokluba Zagreb u domovinskom su ratu na svojim brzim motorima obavljali značajne ratne zadatke i kao takvi ušli u povijest našeg naroda.
Zagreb je imao svoju tvornicu motorkotača, još danas ima jedan od najvećih sajmova rabljenih automobila, najrazvijeniju autoservisnu mrežu, više automobilskih i motociklističkih časopisa izlazi upravo u tom gradu. Svoj odnos prema starodobnim automobilima građani njeguju preko više klubova starodobnih vozila, koji svoje prisustvo potvrđuju nekoliko puta godišnje prolazeći gradskim ulicama. Neki Zagrepčani, poput poznatog urara Lebarovića i sina puno ulažu u održavanje starih automobila, za koje i sami izrađuju dijelove. Kako su motociklisti prije 95 godina pronijeli o Zagrebu dobar glas u Europi svojom uspješnom natjecateljskom vožnjom, danas to čine mladi stručnjaci, uvodeći u suvremene automobile nove tehnologije.