AUTOMOBILI I LJUDI U PROHUJALOM VREMENU (19)
Frka zbog sigurnosnih pojaseva
Na slici: Prvi pojasevi s međunarodnom oznakom stigli u Zagreb iz Slovenije
Od prve ozbiljnije vijesti da se u Americi vozači u vožnji vežu sigurnosnim pojasevima, do kažnjavanja u nas za takav prekršaj prošlo je oko 15 godina. Skoro niti s jednom odredbom Zakona nije se toliko oklijevalo. Razlog: mnogo raznih laičkih i znanstvenih tumačenja korisnosti i štetnosti zbog vezivanja, kako u gradovima tako i na otvorenim cestama (kod velikih brzina). Cijela sedamdeseta bila je u nas u stadiju rasprava, ali i donošenja odluke o obveznom vezivanju, međutim bez sankcija. Tek 1. siječnja 1985. počelo je zaustavljanje i kažnjavanje vozača koji se nisu vezali.
Kada se među vozačima pronijela vijest o obveznom vezivanju nastala je panika. Mnogi stari automobili nisu imali mjesta za pričvršćivanje pojaseva, pa su se vozači snalazili naknadnim bušenjem rupa u karoseriji i ugradnjom. Tek je kasnije stiglo tumačenje da pojaseve moraju imati automobili u kojima postoje tvornički predviđena mjesta za ugradnju pojaseva. Prvi su na pojaseve reagirali Slovenci. Počeli su izrađivati pojaseve i nuditi ih na našem tržištu, a zatim su stizali i iz drugih zemalja, ali neki od njih bez atesta. I tada se pokazalo da država donosi neke propise, a da nije stvorila sve uvjete za njihovo provođenje. Tako npr. godinama nije bilo specijalizirane radionice koja bi se bavila ugradnjom, servisiranjem i zamjenom pojaseva poslije njihova istezanja u sudarima. I danas se ponekad zaustavlja trudnice, pretile ili bolesne osobe s pitanjem zašto nisu vezane, iako je jasno da bi im vezanje štetilo.