Zagreb, Ružmarinka 17 - Tel.: 01 / 23 04 029 - Fax: 01 / 23 18 442 - e-mail: amk.maksimir@zg.t-com.hr

ČLANSTVO

Autoklub Maksimir
Ružmarinka 17, 10000 Zagreb
Tel. 01/ 23 18 442, 23 04 029,
23 69 951, 099 8139 018
E-mail: ak.maksimir@email.ht.hr

Radno vrijeme

Pon.-pet. 7.30 - 16 sati
Subotom 9.00 - 12 sati

 

ČLANSKA AUTORADIONICA

Barutanski jarak 83
tel. 23 18 442, 098 223 411,
098 382 886, 098 308 082
E-mail: ak.maksimir@email.ht.hr

Radno vrijeme

Pon. - pet. 8.30 - 17 sati
Subotom   8.30 - 16 sati

 

GDJE SMO?

VRIJEME

STANJE NA CESTAMA

AUTO U ŽIVOTU HRVATSKIH VOZAČA (1970.-2000.)  (30)

slika1Popravci automobila plastikom doživjeli vrhunac osamdesetih

Iako je u Europi već odavno poznat automobil cijeli napravljen od plastike, u Hrvatskoj se plastika počela masovnije primjenjivati najprije u proizvodnji plovila, a tek zatim kao sredstvo za popravak automobila.

Plastika je nadomjestila kitove, kojima su se popunjavala oštećenja na karoserijama, a bila je i vrlo podatna za daljnja dotjerivanja u pripremi lakiranja. Velika je prednost plastike što se dobro sljubljivala sa svim drugim materijalima kao što su limovi, stari lakovi, kitovi i drugi materijali za popravak. Relativno se brzo sušila na dnevnim ili umjetno stvorenim temperaturama, pa su se plastični materijali za popravke u kompletu počeli proizvoditi i u Zagrebu. Radio ih je Polyester univerzal (vl. Antun Brajdić).

Plastika ojačana staklenim nitima našla je svoju veliku i skoro nezamjenjivu primjenu u krpanju velikih rupa na podovima automobila. Ako je pravilno nanesen sloj plastike, podnosio je velika opterećenja, a kada se premazao bitumenom teško je bilo razaznati kod kupnje starog vozila da su obavljani tako veliki zahvati. Zato su je koristili preprodavači automobila, jer je bilo poznato da su kupci najprije provjeravali stanje poda. Zbog slabe izolacije staklenih površina, ali i vratiju, u automobile se slijevala voda, koja je uništavala unutrašnjost automobila i to u najnižim dijelovima.

Od samih početaka primjene u Hrvatskoj, plastika se koristila za varenje ili krpanje raznih plastičnih dijelova ili posuda automobila. Uz pomoć posebnog aparata za varenje i elektroda koje su se sastojale od plastike različitih sastava, uspješno su se mogli spojiti odvojeni dijelovi raznih plastičnih nosača, retrovizora, ali i zakrpati posudice za tekućine za pranje stakala, antifriz i dr. Kad su u hladnjake ugrađivani dijelovi od plastike, njih je također trebalo krpati, jer su se oštećivali, posebno kod prometnih nezgoda. Plastika je našla svoju primjenu i kod krpanja spremnika za gorivo, a često se koristila za potpuno presvlačenje spremnika.

Proizvođači aparata za zavarivanje, elektroda i setova za uporabu plastike, pobrinuli su se da široka javnost sazna gotovo sve što bi im moglo biti od koristi kada i sami rade nešto s plastikom. Održavane su pokazne vježbe na trgovima i u radionicama na koje se odazivalo znatiželjno pučanstvo. U nekoliko zagrebačkih radionica održavani su na tu temu i višednevni stručni seminari.

Plastika se primjenjivala i za presvlačenje cijelih krovova automobila novim izdržljivim slojem, koji nije više bio osjetljiv na koroziju. Izrađivali su se iz plastike i kompleti krovova za pojedine automobile, koji bi se jednostavno stavili kao dobra zamjena. Taj se materijal kao aktualan zadržao u uporabi mnogo godina a egzistira i danas, pa se tim poslom bavi puno radionica.

slika2slika3

 

 

 

Na slikama:

  1. Gotovi krov, načinjen od lagane plastike, u potpunosti je zamjenjivao platneni na nekim automobilima

  2. Znatiželjni građani i po kiši su nazočili i s velikim zanimanjem pratili kako se produljio život Fići presvučenim plastičnim materijalom

  3. Za krpanje karoserije plastikom trebao je minimum alata: najvažnija je bila dobra obrada površine kutnom brusilicom

Print