Zagreb, Ružmarinka 17 - Tel.: 01 / 23 04 029 - Fax: 01 / 23 18 442 - e-mail: amk.maksimir@zg.t-com.hr

ČLANSTVO

Autoklub Maksimir
Ružmarinka 17, 10000 Zagreb
Tel. 01/ 23 18 442, 23 04 029,
23 69 951, 099 8139 018
E-mail: ak.maksimir@email.ht.hr

Radno vrijeme

Pon.-pet. 8.00 - 16.00 sati

 

ČLANSKA AUTORADIONICA

Barutanski jarak 83
Narudžbe za radionu 8.00 - 16.00 sati na tel: 23 18 442, 23 04 029, 099 81 39 018
E-mail: ak.maksimir@email.ht.hr

Radno vrijeme radione :

Pon. - pet. 9.00 - 17.00 sati

 

GDJE SMO?

VRIJEME

STANJE NA CESTAMA

AUTO U ŽIVOTU HRVATSKIH VOZAČA (1970.-2000.) (27)

slika 1-27Ako ne možeš kupiti vozilo za kampiranje, napravi ga sam

Snažan razvoj turizma u sedamdesetim i osamdesetim godinama razbuktao je želje i maštu vozača. Mnogi su htjeli putovati svijetom ili ljetovati na našoj obali, ali im je kupnja vozila za kampiranje bila nedostižna. Pokušali su (i uspjeli) neka stara osobna vozila ili kombije pretvoriti u putujuće kuće i ugodne spavaonice. Možda im je poticaj bio i u članku objavljenom 17.6.1977. u Večernjem listu u kojem je opisano kako je neki stranac prepravio svoju „bubu“ u vozilo za kampiranje.

Prve preinake započele su s kombijima, što je bilo tehnički najlakše izvedivo. Radilo se to najviše u Sloveniji, a nekoliko takvih primjeraka zadivilo je publiku. Pokazalo se da ljudi koji su se prihvatili prenamjene imaju nevjerojatnu količinu mašte, ukusa, strpljenja i odlučnosti. Preinake su morale imati nacrte, proračune stabilnosti, trebalo se pridržavati brojnih zahtjeva i na kraju se izboriti za atest na stanici za tehnički pregled vozila. U Hrvatskoj je takve ateste odobravao Centar za vozila Hrvatske.

S obzirom na jačinu motora, u Zagrebu je veliku pažnju izazvala pregradnja Wartburga 353 W, koju je napravio dipl. ing. strojarstva Simeun Jelić, inače zaposlenik Brodarskog instituta. On je potpuno sam obavio sve poslove, od varenja nove konstrukcije do tapetarskih radova unutrašnjosti, izradu ležajeva, stolova i dr. Vozilo je dobilo atest i moglo se pojaviti u prometu.

Novinar Večernjeg lista i suradnik časopisa Sam svoj majstor Rajko Polić svojim je fotoaparatom pratio sve faze rada na preuređenju spačeka, čega se prihvatio Drago Bevanda sa suprugom Mirom iz Zaprešića. Na tim zornim prikazima predočene su sve faze rada i njihova složenost, dok se nije došlo do gotovog proizvoda. Kroz takve aktivnosti poticao se kod građana razvoj tehničke kulture, što su pomagale organizacije Narodne tehnike, SIZ-ovi tehničke kulture, ali i mediji. Nema podataka koliko je obavljeno takvih „turističkih“ prepravaka automobila i kombija, ali se zna da su to bile godine kad se u dvorištima varilo puno više nego ranijih ili kasnijih godina.

Mladima je izazov bio vožnja u otvorenim automobilima, pa su se prihvatili pregradnje Golfova. Pokušaje je podupirao autoservis Autorad, a jedan od takvih automobila „prošetao“ se gradskim ulicama prigodom dolaska vozača formule 1 i svjetskog prvaka Niki Laude u Zagreb 1975. godine.

2-273-274-275-27

 

 

 

 

Na slikama:

  1. Kad se sa svojim prepravljenim i pomalo nezgrapnim vozilom pojavio na zagrebačkim ulicama Simeun Jelić izazvao je veliku pozornost pučanstva

  2. Svako pregrađeno vozilo moralo je posjedovati nacrte i proračune, a određene uvjete pregradnje propisivao je Centar za vozila Hrvatske. (Izvor: Večernji list)

  3. Jedna od pregradnji napravljena je i u Čakovcu

  4. Nejaka „buba“ kao turističko vozilo potakla je na akciju brojne samograditelje. (Izvor: Večernji list)

  5. Mladi su u svojim garažama stvarali „bugyje“ i ponosili se svojim uradcima