Zagreb, Ružmarinka 17 - Tel.: 01 / 23 04 029 - Fax: 01 / 23 18 442 - e-mail: amk.maksimir@zg.t-com.hr

ČLANSTVO

Autoklub Maksimir
Ružmarinka 17, 10000 Zagreb
Tel. 01/ 23 18 442, 23 04 029,
23 69 951, 099 8139 018
E-mail: ak.maksimir@email.ht.hr

Radno vrijeme

Pon.-pet. 7.30 - 16 sati
Subotom 9.00 - 12 sati

 

ČLANSKA AUTORADIONICA

Barutanski jarak 83
tel. 23 18 442, 098 223 411,
098 382 886, 098 308 082
E-mail: ak.maksimir@email.ht.hr

Radno vrijeme

Pon. - pet. 8.30 - 17 sati
Subotom   8.30 - 16 sati

 

GDJE SMO?

VRIJEME

STANJE NA CESTAMA

AUTO U ŽIVOTU HRVATSKIH VOZAČA (1970.-2000.) (17)

sl 1-17Stara poslovica o podmazivanju i vožnji u Hrvatskoj pretočena u stvarnost

U jeku razvoja motorizacije u Hrvatskoj sedamdesetih godina naša najpoznatija naftna kompanija INA već je navršila pune 83 godine rada. Pod raznim imenima i upravama postojala je od 1887. godine i uvijek proizvodila ulja. Početkom 70-ih već je proizvodila kvalitetna motorna ulja INA delta multigrade i INA delta TLX, a 1975. INA rubella i INA delta TLX 15 W – 50. Vozači naučeni na stalnu “ljetnju” i “zimsku” zamjenu ulja u motoru automobila stavljanjem multigradnih ulja na tržište lišeni su jedne sezonske obveze.

Ulja za podmazivanje motora uvijek su bila na cijeni, bez obzira radilo se o domaćoj proizvodnji ili uvozu. Tih godina najpoznatije su bile marke Castrol, Valvolin i dakako – INA delta TLX čija je prodaja u 1974. porasla za čak 40 posto. Iako je izbor bio dosta velik, jer su 1975. g. sredstva informiranja najavljivala nova ulja oplemenjena vodikom, kao što je Extra HD, INA-super 1, INA-super 3 i INA delta TLX single i multigrade, mnogi vozači još uvijek 1978. ne voze multigradnim uljima. Stare se navike ne zaboravljaju tako lako.

Smiju li se u dolijevanju miješati ulja raznih proizvođača, mnogo je godina bilo krucijalno pitanje. Princip je bio i ostao: nikad ne dolijevati multigradna ulja jednogradnima, a isto tako ne dolijevati sintetska mineralnima i obratno. ININA ulja mogla su se slobodno miješati Mobilovim, Shellovim, Essovim, BP-ovim i Castrolovim. To potvrđuje kvalitetu motornih ulja INE.

Posao s proizvodnjom i prodajom ulja bio je profitabilan. S obzirom da su se neka ulja trebala mijenjati svake tri godine, potrošnja je bila velika. Od 1979. do 1989. godine svake se godine troši oko 125.000 tona motornih ulja u cijeloj bivšoj državi.

Motorno ulje bilo je valjda jedini proizvod, koji se i nakon uporabe u automobilu mogao koristiti i u druge praktične svrhe. Izrađivale su se peći za zagrijavanje radionica i drugih poslovnih prostora kojima je kao gorivo poslužilo rabljeno ulje. Razni drveni predmeti premazivali su se starim uljem kao impregnacijom. Sedamdesetih nisu postojali propisi o obveznom zbrinjavanju rabljenih ulja, pa su znatne količine završile u potocima i u šumarcima.

Ulje se moglo besplatno promijeniti na benzinskim postajama gdje je i kupljeno i to usisavanjem iz kartera, ali i ispuštanjem u kućnim dvorištima. Stara, istrošena vozila, znala su na oštećenim brtvama ispuštati ulje i ostavljati na cestovnom asfaltu prepoznatljivi trag. Do jačanja svijesti o ekologiji rijetko se to smatralo nekim velikim grijehom.

sl 2-17sl 3-17sl 4-17

 

 

 

Na slici:

  1. Limenka motornog ulja bez pobližih oznaka, koja datira najvjerojatnije izmeđju 1975. do 1980. g.
  2. Na benzinskim postajama vozačima su besplatno mijenjali ulje i antifriz
  3. Iako ulja već imaju svoje aditive, vozačima se nude i dodatna
  4. Curenje ulja iz starijih vozila bila je česta slika u Hrvatskoj sedamdesetih i osamdesetih godina prošlog stoljeća
Print