AUTO U ŽIVOTU HRVATSKIH VOZAČA (1970.-2000.) (10)
U sedam godina podizali šest vrijednih građevina
Niti jedno razdoblje u 20. i 21. stoljeću u građevinskom pogledu nije bilo toliko uspješno za vozače kao ono od 1973. do 1980. godine.
Na samom početku, 1973. godine, dovršen je i pušten u rad prvi Tehničko-turistički centar u Hrvatskoj, u vlasništvu AMSH u Sigetu 17. U impozantnoj zgradi, u samom središtu tadašnjih i budućih stambenih nebodera, na jednom mjestu našlo se sve što je trebalo koristiti vozačima Zagreba, ali i svim auto-moto društvima: dijagnostičke radionice, radionice za otklanjanje kvarova, stanica za tehnički pregled vozila, turistička poslovnica kakvom bi se podičile i najveće turističke agencije, autoškola s najsuvremenijom opremom, dispečerskim centrom za pružanje tehničke pomoći na cestama, prodavaonicom autodijelova, ugostiteljskim sadržajem, rent-a-car poslovnicom. Bio je to ogledni objekt, koji se po opremljenosti, funkcionalnosti, kvalitetnoj građevinskoj izvedbi i arhitektonskom rješenju uvrstio među najljepše u tadašnjoj državi. Bio je to, ustvari neslužbeni dom vozača Zagreba, bez obzira kojem matičnom auto-moto društvu pripadali, jer su na jednom mjestu dobivali sve usluge, koje nije pojedinačno moglo pružiti niti jedno tadašnje auto-moto društvo. Zgradu napravljenu od armiranog betona, površine oko 1700 metara četvornih u ono je vrijeme bilo moguće izgraditi zahvaljujući kreditnoj liniji, koju je za te svrhe osigurao vrlo snalažljivi generalni sekretar AMSJ Lazar Lotvin. AMSJ je slične objekte gradio diljem bivše države pomoću kredita, ali i sredstava od auto-moto društava, koja su prikupljana od članarine.Te uspješne godine i povoljnu društvenu klimu vrlo dobro je iskoristio AMSJ za izgradnju još jednog objekta, onog u Varaždinu. Iako je tih godina u Varaždinu postojalo staro auto-moto društvo, AMSJ se odlučio za izgradnju novog Tehničko-turističkog centra, ali u minijaturi onoga u Sigetu 17. Godine 1976. u Čakovcu je tamošnje auto-moto društvo izgradilo Centar AMD ČAKOVEC – zgradu koja je po svojoj veličini, lokaciji, opremljenosti i sadržajima u potpunosti odgovarala potrebama tadašnjeg broja vozača. Tri godine kasnije AMD Varaždin završio je svoju novu zgradu izvan središta grada, na lokaciji koja tek kasnije postaje značajnim gospodarskim potencijalom grada. U godinama izgradnje uređena je i zgrada Auto-moto društva u Koprivnici, a završeni su i svi građevinski projekti za novu zgradu AMD u Kutini. Era uzleta u građevinskom smislu imala je i svoje usputne žrtve, kako ljudske, tako i gospodarske. Začetnik podizanja novih Tehničko-turističkih centara diljem Jugoslavije – generalni sekretar AMSJ Lazar Lotvin, prisiljen je napustiti svoju dužnost i grad u kojem je živio. Zgrada u Sigetu 17 dana je na korištenje AK Siget i izgubila je prvotni „univerzalni“ smisao. U Čakovcu se promijenilo nekoliko sekretara i predsjednika Auto-moto društva dok nisu uspjeli svesti račune u prihvatljive okvire, a u Varaždinu su se morali baviti i drugim poslovima da bi otplatili dugove. U Kutini, gdje se podizala nova zgrada, sekretar AMD nije uspio dočekati njeno potpuno dovršenje i opremanje. Rezultate neviđenog uzleta sedamdesetih platili su i svojim plaćenim „minimalcima“ mnogi zaposlenici u tim društvima/klubovima.
Na slikama:
- Zgrada Centar AMSH – nekad mjesto za pružanje brojnih tehničkih, turističkih, obrazovnih i edukativnih usluga svim članovima bez obzira na člansku pripadnost
- Minijaturna zgrada AMSH u Varaždinu – relativno kratkog vijeka trajanja
- Centar AMD Čakovec predstavlja zaokruženu cjelinu raznovrsnih usluga vozačima Čakovca
- Impozantno zdanje AMD Varaždin sa stanicom tehničkog pregleda, radionicama, tehničkom pomoći na cestama, autoškolom i drugim sadržajima, s prostornim mogućnostima daljnjeg razvitka
- Početkom sedamdesetih godina napravljena je nova zgrada AMD Koprivnica
- U Kutini je, s velikim zajmovima, podizana zgrada tamošnjeg AMD, a naslijedio ju je HAK.