Zagreb, Ružmarinka 17 - Tel.: 01 / 23 04 029 - Fax: 01 / 23 18 442 - e-mail: amk.maksimir@zg.t-com.hr

ČLANSTVO

Autoklub Maksimir
Ružmarinka 17, 10000 Zagreb
Tel. 01/ 23 18 442, 23 04 029,
23 69 951, 099 8139 018
E-mail: ak.maksimir@email.ht.hr

Radno vrijeme

Pon.-pet. 8.00 - 16.00 sati

 

ČLANSKA AUTORADIONICA

Barutanski jarak 83
Narudžbe za radionu 8.00 - 16.00 sati na tel: 23 18 442, 23 04 029, 099 81 39 018
E-mail: ak.maksimir@email.ht.hr

Radno vrijeme radione :

Pon. - pet. 9.00 - 17.00 sati

 

GDJE SMO?

VRIJEME

STANJE NA CESTAMA

POMOĆ AKUMULATORU PO SISTEMU 3x3x3


1 korak :

Muk umjesto startanja motora – zbog ispražnjenog akumulatora. Kako si pomoći? Imamo li u prtljažniku kablove za pomoćno startanje i vozača namjernika koji nam je spreman pomoći, pola posla je obavljeno. Kod vozila starije generacije koja nisu ispremrežena elektronikom, to nije problem. No što ako imamo vozilo mlađe od 8 godina, a isto tako i mlađe vozilo koje nam daje energiju svog akumulatora? Opasnost po elektroničke uređaje za oba vozila je vrlo velika, a pogotovo za najnovija vozila opremljena s računalom karoserije ( Board computer) i CAN-Bus vezama. No bez straha, poštujemo li pravilan redoslijed postupaka.
Za sva takva vozila primjenjuje se postupak «3x3x3». Ručica mjenjača mora biti u praznom hodu (leru), a kontakt isključen. Vozačka vrata na vozilu ostavite otvorena. (I.F.)

2.korak :

Spajaju se crveni kablovi za startanje (pozitivni) i polovi oba akumulatora (slijed nije važan). Zatim spojimo na vozilu pomagača crni kabel za startanje na minus klemu akumulatora a nakon toga drugi kraj na prikladan spoj na motoru (najčešće vijci na bloku-glavi motora, mjenjača i slično ) vozila u nevolji. Ako je moguće ne na minus pol vašeg akumulatora. Sada je potrebno pričekati prve 3 minute. Nakon toga uključujemo ključem kontakt te opet pričekamo 3 minute. Ključem startamo motor i kada upali ostavljamo motor da radi u praznom hodu zadnje tri minute. Prije nego li otpojimo kablove, uključiti ćemo na vozilu u nevolji jače električne potrošače (brisač stakla, ventilator  ventilacije kabine, grijač stražnjeg stakla ali nikako kratka ili duga svjetla a pogotovo ako su Xenon, pa ni radio uređaj). Sada je vrijeme za otpajanje spojenih kablova za startanje. Važno je prvo skinuti  crni (minus) kabel i to sa vozila u nevolji, a daljnji slijed nije važan. Tijekom vožnje akumulator će se napuniti. (I.F.)

3.korak :

Pitate se zašto 3x3x3?  Prve tri minute su potrebne da se ustabili napon između dva akumulatora. Druge tri minute da se ustabili mrežni napon pod kontaktom, te da računalo ispravno odredi potrebne karakteristike za paljenje motora. Treće tri minute su potrebne alternatoru da ustabili napon punjenja i dovoljno nadopuni ispražnjeni akumulator kako pri otpajanju kablova ne bi došlo do prevelikog strujnog udara u instalaciji vozila. Uz to, vrlo je važno s minus polom zatvoriti strujni krug pri spajanju kablova ( znači prvo spojiti plus kablove a zatim zatvoriti strujni krug minus kablom) i otvoriti strujni krug s minus kablom  (znači prvo skinuti minus pa zatim plus kablove) a sve u svrhu zaštite elektroničkih sklopova oba vozila od prenapona. Zašto ne smije biti uključen kontakt i zašto držati vrata otvorenima? Jednostavno, kako bismo spriječili iznenađenja. Na primjer, kod Renaulta Lagune novije generacije (i ne samo kod njega) računalo će zapamtiti da ste pokušali startati motor što nije uspjelo jer je akumulator prazan. Doveli ste napon s drugog akumulatora, i računalo će samo obaviti aktivnost koju ste joj naredili prije, te će uključiti elektropokretač. Ukoliko je vozilo u nekom od stupnja prijenosa, ono će se pokrenuti i može doći do havarije odnosno ozlijeđivanja. Kod drugih vozila moguće je dovođenjem napona resetiranje centralnog zaključavanja, pa će se vozilo zaključati. Ako su vrata bila zatvorena, a ključ je u vozilu, evo novog problema. (I.F.)