Zagreb, Ružmarinka 17 - Tel.: 01 / 23 04 029 - Fax: 01 / 23 18 442 - e-mail: amk.maksimir@zg.t-com.hr

ČLANSTVO

Autoklub Maksimir
Ružmarinka 17, 10000 Zagreb
Tel. 01/ 23 18 442, 23 04 029,
23 69 951, 099 8139 018
E-mail: ak.maksimir@email.ht.hr

Radno vrijeme

Pon.-pet. 8.00 - 16.00 sati

 

ČLANSKA AUTORADIONICA

Barutanski jarak 83
Narudžbe za radionu 8.00 - 16.00 sati na tel: 23 18 442, 23 04 029, 099 81 39 018
E-mail: ak.maksimir@email.ht.hr

Radno vrijeme radione :

Pon. - pet. 9.00 - 17.00 sati

 

GDJE SMO?

VRIJEME

STANJE NA CESTAMA

AUTO U ŽIVOTU HRVATSKIH VOZAČA (1970.-2000.) (37)

slika 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bez dobrog brtvljenja automobili postajali beskorisni

Zagrebački automehaničari i vulkanizeri nisu bez dobrih razloga ulagali veliki novac u opremu za izradu brtvila.  Iako se o brtvilima rijetko govori kao jako važnima, ona su kamenčić u nizu drugih sastavnih dijelova automobila bez kojih se ne može. Brtvljenje počinje od najviše točke automobila, od krova, vjetrobranskih stakala, preko dijelova motora, pa do najnižih, onih prizemnih kočnica i kotača.

Brtvila su se izrađivala iz raznih materijala: od papira, gume, perbonana, silikona, vitona, klingerita, azbesta, pluta i drugih materijala više ili manje poznatih. Svima je zajedničko da moraju spriječiti prodiranje vode, antifriza, ulja, kočione tekućice, vrućih plinova, pa čak i tekućeg i prirodnog plina. Moraju izdržati izuzetno visoke temperature, pritiske, agresivne tekućine.

Sedamdesetih godina vozačima su najveću brigu zadavale gumice za kočnice i manžete. Njihove slabosti iskazivale su se odmah u obliku masnih tragova i slabijem kočenju. Upravo na kočionim elementima automehaničari su gradili svoju strategiju popravaka, koji se nisu smjeli odgađati.

Probijanje brtvila, bez potrebe da se o tome prave neka posebna ispitivanja, bila su očita na poklopcu glave motora i glavi motora, na koritu za ulje. Nešto više sluha trebalo je za raspoznavanje drugačijeg rada motora kad se raspala brtva na ispušnom kolektoru, a bez posebnih razloga događalo se pucanje brtve na pumpi za vodu.

Desetak vulkanizerskih radionica pronalazilo je najbolje materijale da bi izradili kvalitetna brtvila. Najviše njih radilo je ono što se najviše kvarilo i najviše tražilo: brtvila protiv curenja ulja i kočione tekućine.

Automehaničari, koji su mijenjali brtvila imali su puno prigovora na njihovu kvalitetu. Prigovarali su često na veličinu, debljinu, ali i propustnost materijala. To se odnosilo i na proizvode koji su u kompletu dolazili kao dio serijske proizvodnje iz raznih tvornica, pa i naših domaćih.

Svestraniji automehaničari točno su znali od kojih drugih automobila mogu uzeti nedostatno brtvilo, koje se moglo dobiti u trgovinama pod drugom oznakom. Koristili su se na taj način i brtvilima s traktora.

Manje prilagodbe brtvila obavljali su i u svojim radionicama, a moguća su bila i pojedinačna izrezivanja po šablonama u tzv. “kućnoj radionici”. Na cijeni je bilo snalaženje, samo da se automobil osposobi za vožnju.

Među brtvila mogu se u širem smislu ubrajati i membrane za benzinske pumpe i plinske uređaje, koje su zbog agresivnog plina i njegove nečistoće prečesto postajale neuporabljivima. Vladimir Janković iz Remetinečke 71, prihvatio se rješavanja tog problema počevši s proizvodnjom. Međutim, uspjeh nije bio potpun, jer su plinske membrane bile pod izuzetnim zahtjevima i trebale su biti vrlo kvalitetne da bi izdržale sve tehničke i kemijske uvjete.

Iako je u Zagrebu bilo puno radionica koje su se bavile proizvodnjom gumeno-tehničkih proizvoda za automobile, niti jedna se nije usudila početi s proizvodnjom brtvila za vjetrobranska stakla, koja su često propuštala vodu.

Kada su na tržište stigli Loctite proizvodi kao ljepila ili brtvene mase, mnogi su pribjegavali promjeni tih materijala, u čemu su i uspijevali.

Proizvodnjom raznih brtvila i iz raznih materijala bavili su se: Drago Preininger u Podgorskoj 26, Nada Bolf u Gundulićevoj 39, Biserka Kaliman-Ščap na Srebrnjaku 64, Branimir Puž na Remetinečkoj cesti 11, Rogina Marijan na Samoborskoj 124, Vulkanizacija Bat u Slunjskoj 10 i neki drugi.

slika 2slika 3slika 4

 

 

 

Na slikama:

  1. Nekvalitetna brtvila zadavala su puno brige automehaničarima
  2. Za izradu gumenih i drugih brtvila zagrebački obrtnici uložili su u opremu znatna financijska sredstva
  3. Dio asortimana iz domaće proizvodnje
  4. Loctite ljepila i mase za brtvljenje pomogle su mnogim vozačima u rješavanju problema vezanih za neželjeno prodiranje raznih medija