Zagreb, Ružmarinka 17 - Tel.: 01 / 23 04 029 - Fax: 01 / 23 18 442 - e-mail: amk.maksimir@zg.t-com.hr

ČLANSTVO

Autoklub Maksimir
Ružmarinka 17, 10000 Zagreb
Tel. 01/ 23 18 442, 23 04 029,
23 69 951, 099 8139 018
E-mail: ak.maksimir@email.ht.hr

Radno vrijeme

Pon.-pet. 8.00 - 16.00 sati

 

ČLANSKA AUTORADIONICA

Barutanski jarak 83
Narudžbe za radionu 8.00 - 16.00 sati na tel: 23 18 442, 23 04 029, 099 81 39 018
E-mail: ak.maksimir@email.ht.hr

Radno vrijeme radione :

Pon. - pet. 9.00 - 17.00 sati

 

GDJE SMO?

VRIJEME

STANJE NA CESTAMA

AUTO U ŽIVOTU HRVATSKIH VOZAČA (1970.-2000.) (7)

Počinje doba elektronike

U odnosu na ostali dio zemlje, vozači u Zagrebu mogu se pohvaliti da su već 1970. godine imali u autoservisima nekoliko mototestera (uređaja za dijagnosticiranje rada motora). Istina, bili su to stari tipovi iz 1960. ili nešto ranijih ili kasnijih godina, pokriveni prašnjavim krpama u radionicama, bez uputstava za uporabu, ali i bez dovoljno kvalificiranih radnika koji bi ih koristili. Jedan od tih moto-testera imao je automehaničar Luka Laktić iz Petrove ulice, koji je servisirao automobile Škoda. Nešto kasnije uređaj nabavlja autoelektričar Bogdan Badrić iz Petrove, ali i druge radionice. U Tehničko-turističkoj bazi u Varaždinu, AMSH (sada HAK) postavio je svoj moto-tester, na kojemu su automehaničari znali raditi. Da dolazi doba elektronike, od malih auto-moto društava to je prihvatilo tvorničko Auto-moto društvo u Termoelektrani Jertovec. Godine 1979. kupili su moto-tester i kamion i obilazili zagorska sela, pružajući pomoć u otkrivanju kvarova automobila.

Kako je takve tehnike nedostajalo u drugim dijelovima Hrvatske, AMSH je opremio specijalno vozilo moto-testerom i drugom opremom, te je Pokretni tehnički centar krenuo u obilazak cijele Hrvatske. Godine 1978. obišao je 38 mjesta, pa i otoke, postavivši pravu dijagnozu na 6181 automobilu. Bio je to snažan poticaj i drugima, pa je već 1980. g. u Zagrebu u autoservisnim radionicama bilo 23 mototestera. Kad je jedan od najvećih autoservisa u Zagrebu – Autodubrava – otvorio u svojim prostorijama dijagnostički centar, bilo je posve jasno da će tako raditi i drugi. Istina, tadašnji moto-testeri bili su ograničenih mogućnosti, veliki, nespretni, ali su obavljali svoj zadatak, dok se nisu pojavili mali, dijagnostički uređaji, koji se lako prenose i nisu vezani na transportna sredstva.

Automehaničarima i autoelektričarima nije bilo jednostavno raditi s prvim mototesterima, proizvedenim u Francuskoj, Njemačkoj ili nekoj drugoj zemlji, bez potrebnih edukacija. U tadašnjem voznom parku Hrvatske bilo je automobila proizvedenih 1926., ali i 1970. godine s brojnim raznolikostima. Vozači su tražili da im se auto podesi na način da troši što manje goriva, jer je ponekad dolazilo do nestašice goriva, a većina automobila bili su veliki potrošači benzina. Jedan od najpoznatijih stručnjaka za dijagnostiku bio je Mario Jajčinović, koji je s Pokretnim tehničkim centrom AMSH obišao cijelu Hrvatsku. Da bi uopće mogao početi raditi, mehaničar je najčešće morao najprije očistiti svjećice na testiranom automobilu i u red dovesti platine. Primjenom tekućeg naftnog plina kao goriva, za dijagnostičare su nastali novi problemi.

 

 

 

 

 

 

 

Na slikama:

  1. Jedan od najstarijih moto-testera u radionici Luke Laktića služi kao muzejski izložak u radionici, B. Jarak 83
  2. Moto-tester Auto-moto društva TE Jertovec uvijek je budio pažnju i znatiželju gdje je god dopremljen kamionom
  3. Otvorenjem TT baze Varaždinci su dobili i mototester, koji su koristili i tranzitni putnici
  4. Tisuće kilometara prošlo je vozilo PTC s opremom, najsuvremenijom u ono doba i pomagalo svima, a posebno je dobro došlo vozačima na udaljenijim otocima