Zagreb, Ružmarinka 17 - Tel.: 01 / 23 04 029 - Fax: 01 / 23 18 442 - e-mail: amk.maksimir@zg.t-com.hr

ČLANSTVO

Autoklub Maksimir
Ružmarinka 17, 10000 Zagreb
Tel. 01/ 23 18 442, 23 04 029,
23 69 951, 099 8139 018
E-mail: ak.maksimir@email.ht.hr

Radno vrijeme

Pon.-pet. 8.00 - 16.00 sati

 

ČLANSKA AUTORADIONICA

Barutanski jarak 83
Narudžbe za radionu 8.00 - 16.00 sati na tel: 23 18 442, 23 04 029, 099 81 39 018
E-mail: ak.maksimir@email.ht.hr

Radno vrijeme radione :

Pon. - pet. 9.00 - 17.00 sati

 

GDJE SMO?

VRIJEME

STANJE NA CESTAMA

AUTO U ŽIVOTU HRVATSKIH VOZAČA (1970.-2000.)  (29)

sl1Izvuci pajser, vužgi po babici

Stari zagrebački i hrvatski autolimari, koji su najprije nazivani autokolarima, zatim autokaroseristima i tek konačno autolimarima, nisu uvijek imali veliki izbor alata za obavljanje svojeg posla. Za ravnanje karoserije služili su se pajserima (metalnim polugama), babicama koje su neka vrsta nakovnja i čekićima. Pomoću tih alata satima bi udarali po komadima lima i od njih formirali polukružne oblike, koje su “pripasiravali” automobilima.

Danas se u automobilskim prešama pod snažnim pritiscima proizvode svi dijelovi karoserija, a cijelim procesom upravljaju i provode kontrolu računala.

U maloj, komadnoj zanatskoj proizvodnji limarije za automobile još su uvijek u uporabi „babice“, ali ne više one poznate starim autolimarima. Po izbočenim ili udubljenim čeličnim dijelovima na kojima su limovi, sada udaraju programirani strojevi i proizvode sve što čovjek poželi.

Automehaničari su se često služili stetoskopima da bi saznali što se to događa u pojedinim cilindrima, a ponekad su i sami pravili priručne alate koji su im omogućavali da lakše obavljaju svoj posao. Među „ručne radove“ spada i naprava za obuzdavanje spiralnih opruga, koje su se znale oteti kontroli prilikom promjene amortizera.

Sve do 1972. godine rabili su se čudni strojevi za proizvodnju plinova za varenje. Glavna sirovina bila im je karabit, koji je doziranim polijevanjem vodom proizvodio plin. No i ova je naprava bila opasna u slučajevima kada bi zatajio sigurnosni ventil. Tada je i osoba koja je rukovala tim napravama bila u opasnosti.

Prvi alati za skidanje filtera ulja ličili su na zubarska kliješta, da bi se kasnije transformirali u neku vrstu čelične obujmice, a još se za isto rabe alati u obliku lanca. Neki „majstori“ bez takvih priručnih alata imali su i druga pomagala: oštri odvijač zabili bi u tijelo filtera i tako ga odvrnuli.

U svojim prvotnim oblicima više se ne rabe niti alati za montažu opruga na usisnim i ispušnim ventilima, alati za čišćenje akumulatorskih klema, za čišćenje kanala za karike na klipovima, a rijetko su u uporabi i listići za podešavanje ventila. Ovo je samo mali dio opreme autoservisera koja odlazi u povijest.

sl2sl3sl4sl5sl6sl7sl8

 

 

 

 

Na slikama:

  1. Stetoskop za kontrolu rada motora automobila

  2. Alat za skidanje i postavljanje spiralnih opruga

  3. Stroj za proizvodnju plina za varenje karoserije

  4. Alat za montažu opruga na ventilima

  5. Alat za čišćenje klema akumulatora

  6. Alat za skidanje uljnog filtera

  7. Alat za čišćenje karika

  8. Mjerni listići