Zagreb, Ružmarinka 17 - Tel.: 01 / 23 04 029 - Fax: 01 / 23 18 442 - e-mail: amk.maksimir@zg.t-com.hr

ČLANSTVO

Autoklub Maksimir
Ružmarinka 17, 10000 Zagreb
Tel. 01/ 23 18 442, 23 04 029,
23 69 951, 099 8139 018
E-mail: ak.maksimir@email.ht.hr

Radno vrijeme

Pon.-pet. 7.30 - 16 sati
Subotom 9.00 - 12 sati

 

ČLANSKA AUTORADIONICA

Barutanski jarak 83
tel. 23 18 442, 098 223 411,
098 382 886, 098 308 082
E-mail: ak.maksimir@email.ht.hr

Radno vrijeme

Pon. - pet. 8.30 - 17 sati
Subotom   8.30 - 16 sati

 

GDJE SMO?

VRIJEME

STANJE NA CESTAMA

AUTO U ŽIVOTU HRVATSKIH VOZAČA (1970.-2000.) (22)

slika1-22Kako su zagrebački metalci sami pravili ispušne uređaje

Da li zbog toga što su ispušni plinovi ugrožavali život vozača, ili možda zbog buke koju su pravili probušeni lonci, ili pak zbog razvijene metalne djelatnosti u Zagrebu – činjenica je da vozači nisu nikad imali problema s popravcima ili nabavom novih ispušnih uređaja. Kad je bila kriza u nabavi dijelova za vozila, na ispušnim uređajima to se nije nikada osjetilo.

Još 1971. godine, prve količine auspuha napravljenih vlastitim rukama isporučili su tržištu dipl. ing. Ivan Durlen i Vjekoslav Guša iz svoje radionice na Remizi (Psunjska 5). Radionica je zatvorena 2003., a Ivan Durlen nastavio je raditi isti posao u novom pogonu u Strmcu, K. Tomislava 14. Tada je u Zagrebu bilo još najmanje šest radionica, koje su proizvodile ili montirale ispušne uređaje. Poznate su bile: Stanko Strmečki, Ilica 134; Petar Hubak, Mandaličina 12; Moto-ispuh, Vukovićeva 1; Perički, Zagrebačka 134; Autoispuh, Sesvete, Zagrebačka 92 B i radionica u Ulici I. L. Ribara.

Neke od tih privatnih radionica radile su kvalitetnije proizvode od uvoznih. Neke novitete u proizvodnji uveo je Ivan Durlen.

Kad su 1990. g. i službeno uvedeni u Hrvatskoj katalizatori, radionice za ispušne uređaje prilagodile su se novim tehničkim izazovima. Nabavili su uređaje za kontrolu protoka ispušnih plinova, koji su zbog lošeg sagorijevanja goriva u tehnički neispravnim motorima uništavali katalizatore. Ovisno o količini prijeđenih kilometara i radu motora, katalizatori obično traju 4-5 godina. Nabava novog katalizatora dosta je veliki novčani izdatak. Od 1995. godine može se zamijeniti samo jedan dio katalizatora, što je znatna ušteda. Svaki dio katalizatora mora izdržati temperaturu od 600°C, jer se djelovanje katalizatora aktivira upravo kod te temperature.

Probušeni su se ispušni sustavi u sedamdesetima krpali azbestnim trakama, a rupice su se najčešće zatvarale varenjem. Još 1979. godine u Njemačkoj su se proizvodili emajlirani ispušni sustavi. Takvi su bili puno izdržljiviji na stalno izmjenjivanje temperature, nagla hlađenja vodom s cesta i udarce kamenčića.

slika2-22slika3-22

 

 

 

 

Na slikama:

1. Radionica DIG u Psunjskoj 5 u Zagrebu proizvodila je i postavljala ispušne sustave. Imala jesvoje veliko skladište cijevi i prigušivača, koji su se prilagođavali na licu mjesta

  1. Zamjena ispušnog sustava u radionici traje i do dva sata

  2. Domaći ispušni lonac s dijelovima koji ga čine nešto težim ali i kvalitetnijim od uvoznih

Print