AUTO U ŽIVOTU HRVATSKIH VOZAČA (1970.-2000.) (4)
Zagrebačke autoservisne perjanice
Tko još ne pamti Automehanika-servise, tvrtku koja je niknula u samom središtu grada, suprotno svim načelima o smještaju takvih objekata izvan grada. Automehanika je na istom mjestu od 1947. godine, a 1977. s 325 zaposlenih prava je perjanica u svojem poslovanju. U bivšu Ulicu socijalističke revolucije, pa zatim u Zvonimirovu dolazile su na popravke automobila mnoge generacije i na prvom koraku upoznale kolaudatora Slavka Turka. Poznat je bio po mirnoći, temeljitosti i podjeli “stožaca” koji su se prije servisiranja stavljali na krovove uglavnom Zastavinih vozila uz poruku vlasnicima: “Po auto dođite za 2-3 dana”, ili “Nema rezervnih dijelova, čekanje planiramo idućih 15-20 dana”. Automehanika je bila poznata po kvaliteti rada, dok joj predugi rokovi nisu počeli odvlačiti “mušterije” u Krško, Novo Mesto ili Breganu.
Drugi servis, Autodubrava se pročula po novitetima. Imala je također dobar poslovodni kadar, pa je među prvima u Hrvatskoj instalirala u svojim prostorijama najnovije uređaje za ispitivanje i dijagnosticiranje kvarova automobila. Bavila se i nadogradnjama i preinakama automobila i činilo se da može napraviti baš sve od kvalitetnih limenih ploča.
Među dugovječne autoservise spada i Autoremetinec na Remetinečkoj cesti sa zavidnom reputacijom.
Zagreb je oduvijek bio i ostao do danas najrazvijeniji autoservisni centar Hrvatske. Od ukupno 1690 autoservisnih radionica, koliko ih je bilo u Hrvatskoj 1989. godine, u Zagrebu ih je radilo 672, Rijeci 85, Splitu 52, Puli 45 i Osijeku 41. Do 1991. g. svi autoservisi imali su punu zaposlenost, a onda se dogodio – lom. U većini od 13 velikih zagrebačkih autoservisa i u 200 malih radionica ponestalo je posla. Radilo se s pola kapaciteta. Razlog? Uvoznici automobila otvarali su ovlaštene servise najčešće u zemljama gdje im je sjedište uvozne firme. To je bilo pogubno za Hrvatsku. Od 24 uvoznika u bivšu državu samo dva su bila iz Hrvatske, 12 iz Slovenije, 9 iz Srbije i jedan ih BiH.
Koliko god Zastavin program automobila bio tih godina u većini, od njihovih popravaka nije se više moglo živjeti. Zato veliki autoserviseri mijenjaju i prilagođavaju svoje programe novonastaloj situaciji. Otvaraju se prodajni saloni novih automobila i drugi sadržaji. Mnoge manje radionice prestale su radom, a jeftiniji zamjenski dijelovi skraćivali vrijeme za popravak automobila.
Na slikama:
- Zbog novih tržišnih uvjeta u prostorijama Automehanike u Zvonimirovoj ulici ostala je samo Stanica za tehnički pregled, a servis je u pokrajnjoj ulici
- Kapaciteti autolimarije sve su manje zaposleni u svim servisima, jer se više ne isplati dugotrajno ravnanje, izvlačenje limova, kad su doknadni autolimarski dijelovi jeftiniji
- Autoservisi koji imaju Stanicu za tehnički pregled, prodavaonicu autodijelova i prodajni salon automobila za sada nisu ugroženi