AUTO U ŽIVOTU HRVATSKIH VOZAČA (1970.-2000.) (19)
U Hrvatskoj pravljene kočnice za pola Europe
Kad bi se u 1970. godini začulo zloslutno cviljenje kočnica, uglavnom su bila dva razloga: ili je izbjegnuta prometna nezgoda ili je neki automehaničar iz obližnje ulice isprobavao kočnice automobila nakon obavljenog popravka. Po tragu i duljini kočenja na asfaltu dobri su znalci automobilske tehnike vrlo dobro mogli procijeniti kolika je efikasnost kočnica. Uređaje (valjke) za ispitivanje kočnica imali su samo Stanice za tehnički pregled, a njih je bilo znatno manje nego danas. Najpoznatije su bile: Autodubrava, Automehanika, Autoremetinec, Centar AMSH (kasnije AK Siget). Tek dosta godina kasnije vozači su jednom godišnje mogli besplatno ispitati u Stanicama tehničkog pregleda stanje svojih kočnica na pouzdanim valjcima. Tu aktivnost pokrenuo je Centar za vozila Hrvatske i ona se kao tradicionalna, održala sve do danas.
I u godinama kad se nije lako dolazilo do disk pločica i kočionih obloga, vozači su se snalazili na razne načine. Istrošene plohe disk pločica zamjenjivale su se novima ljepljenjem, a kočione obloge tzv. nitanjem novih. Time su se bavile uglavnom bravarske radionice kao što su bile Dračić na Kunišćaku 22, Frik u Aninoj 58 i drugi. Popravke kočionih cilindara obavljao je za cijelu bivšu državu Gumametal u Šulekovoj 18, a kočione ploče i bubnjeve strojno je obrađivao SPID, Savica Šanci 111.
Još 1988. godine, kad je Europa izbacivala iz uporabe azbest, frikcijske pločice u nas još su se uvijek izrađivale iz azbestnih, ali i bezazbestnih materijala.
Hrvatska se može podičiti da je u Varaždinu otvorena tvornica za proizvodnju frikcijskih pločica, doboš papuča, stezača disk kočnica i drugih materijala vezanih za kočnice. Tvornica je otvorena u sklopu Varteksa, a materijali su rađeni pod nazivom Disko stop. Njima je u potpunosti opskrbljivana tvornica automobila Crvena zastava, a kočnice su se mogle ugrađivati i u većinu automobila proizvedenih u Europi. Rađene su po licenci Blendiks.
Kolika se važnost pridavala kočnicama pokazuje i podatak da je novoosnovano Auto-moto društvo “Maksimir” (1981.), tiskalo i priručnik o kočnicama (1988.). Ovaj autoklub je i jedini u Zagrebu koji ima (osim Stanica tehničkog pregleda) uređaj za kontrolu kočnica i amortizera, kojim se besplatno služe svi članovi.
Na slikama:
1. Zamjena disk pločica u starijih automobila često otkriva potrebu za temeljitim popravkom
kočionog sustava
2. Varaždinski Varteks proizvodio je frikcijske materijale za većinu europskih automobila
3. Iako osnovano svega sedam godina ranije, Auto-moto društvo “Maksimir” tiskalo je 1988.
godine priručnik o kočnicama za vozače
4. Na Danima tehničke ispravnosti vozila u cijeloj Hrvatskoj vozači imaju priliku provjeriti na
valjcima ispravnost kočnica svojeg automobila