Zagreb, Ružmarinka 17 - Tel.: 01 / 23 04 029 - Fax: 01 / 23 18 442 - e-mail: amk.maksimir@zg.t-com.hr

ČLANSTVO

Autoklub Maksimir
Ružmarinka 17, 10000 Zagreb
Tel. 01/ 23 18 442, 23 04 029,
23 69 951, 099 8139 018
E-mail: ak.maksimir@email.ht.hr

Radno vrijeme

Pon.-pet. 8.00 - 16.00 sati

 

ČLANSKA AUTORADIONICA

Barutanski jarak 83
Narudžbe za radionu 8.00 - 16.00 sati na tel: 23 18 442, 23 04 029, 099 81 39 018
E-mail: ak.maksimir@email.ht.hr

Radno vrijeme radione :

Pon. - pet. 9.00 - 17.00 sati

 

GDJE SMO?

VRIJEME

STANJE NA CESTAMA

AUTO U ŽIVOTU HRVATSKIH VOZAČA (1970.-2000.) (19)

KOČNICE I AMORTIZERI knjigaU Hrvatskoj pravljene kočnice za pola Europe

Kad bi se u 1970. godini začulo zloslutno cviljenje kočnica, uglavnom su bila dva razloga: ili je izbjegnuta prometna nezgoda ili je neki automehaničar iz obližnje ulice isprobavao kočnice automobila nakon obavljenog popravka. Po tragu i duljini kočenja na asfaltu dobri su znalci automobilske tehnike vrlo dobro mogli procijeniti kolika je efikasnost kočnica. Uređaje (valjke) za ispitivanje kočnica imali su samo Stanice za tehnički pregled, a njih je bilo znatno manje nego danas. Najpoznatije su bile: Autodubrava, Automehanika, Autoremetinec, Centar AMSH (kasnije AK Siget). Tek dosta godina kasnije vozači su jednom godišnje mogli besplatno ispitati u Stanicama tehničkog pregleda stanje svojih kočnica na pouzdanim valjcima. Tu aktivnost pokrenuo je Centar za vozila Hrvatske i ona se kao tradicionalna, održala sve do danas.
I u godinama kad se nije lako dolazilo do disk pločica i kočionih obloga, vozači su se snalazili na razne načine. Istrošene plohe disk pločica zamjenjivale su se novima ljepljenjem, a kočione obloge tzv. nitanjem novih. Time su se bavile uglavnom bravarske radionice kao što su bile Dračić na Kunišćaku 22, Frik u Aninoj 58 i drugi. Popravke kočionih cilindara obavljao je za cijelu bivšu državu Gumametal u Šulekovoj 18, a kočione ploče i bubnjeve strojno je obrađivao SPID, Savica Šanci 111.
Još 1988. godine, kad je Europa izbacivala iz uporabe azbest, frikcijske pločice u nas još su se uvijek izrađivale iz azbestnih, ali i bezazbestnih materijala.
Hrvatska se može podičiti da je u Varaždinu otvorena tvornica za proizvodnju frikcijskih pločica, doboš papuča, stezača disk kočnica i drugih materijala vezanih za kočnice. Tvornica je otvorena u sklopu Varteksa, a materijali su rađeni pod nazivom Disko stop. Njima je u potpunosti opskrbljivana tvornica automobila Crvena zastava, a kočnice su se mogle ugrađivati i u većinu automobila proizvedenih u Europi. Rađene su po licenci Blendiks.
Kolika se važnost pridavala kočnicama pokazuje i podatak da je novoosnovano Auto-moto društvo “Maksimir” (1981.), tiskalo i priručnik o kočnicama (1988.). Ovaj autoklub je i jedini u Zagrebu koji ima (osim Stanica tehničkog pregleda) uređaj za kontrolu kočnica i amortizera, kojim se besplatno služe svi članovi.

Na slikama:
1. Zamjena disk pločica u starijih automobila često otkriva potrebu za temeljitim popravkom
kočionog sustava
2. Varaždinski Varteks proizvodio je frikcijske materijale za većinu europskih automobila
3. Iako osnovano svega sedam godina ranije, Auto-moto društvo “Maksimir” tiskalo je 1988.
godine priručnik o kočnicama za vozače
4. Na Danima tehničke ispravnosti vozila u cijeloj Hrvatskoj vozači imaju priliku provjeriti na
valjcima ispravnost kočnica svojeg automobila