Zagreb, Ružmarinka 17 - Tel.: 01 / 23 04 029 - Fax: 01 / 23 18 442 - e-mail: amk.maksimir@zg.t-com.hr

ČLANSTVO

Autoklub Maksimir
Ružmarinka 17, 10000 Zagreb
Tel. 01/ 23 18 442, 23 04 029,
23 69 951, 099 8139 018
E-mail: ak.maksimir@email.ht.hr

Radno vrijeme

Pon.-pet. 8.00 - 16.00 sati

 

ČLANSKA AUTORADIONICA

Barutanski jarak 83
Narudžbe za radionu 8.00 - 16.00 sati na tel: 23 18 442, 23 04 029, 099 81 39 018
E-mail: ak.maksimir@email.ht.hr

Radno vrijeme radione :

Pon. - pet. 9.00 - 17.00 sati

 

GDJE SMO?

VRIJEME

STANJE NA CESTAMA

AUTO U ŽIVOTU HRVATSKIH VOZAČA (1970.-2000.) (16)

slika1-16Bolest zvana smrzavanje nafte kosila sve dizelaše, bez pardona

Panika je nastala tek kad su dostavna vozila s hranom otkazala poslušnost i na niskim temperaturama završavala negdje u “šturcu”, kako su govorili vozači. Zapravo, stali su bilo gdje, pa i nasred ceste, kad se parafin u nafti toliko kristalizirao da je masa u obliku hladetine zatvarala dovod goriva.

Zimske muke vlasnici automobila na dizelsko gorivo rješavali su na različite načine. Neki su ih smještajem u tople garaže sačuvali od smrzavanja goriva, drugi su ih držali upaljenim i preko noći, po uzoru na vozače u Rusiji. Vlasnici kombija i kamiona koji u tom preventivnom djelovanju nisu uspjeli, ispod podvozja automobila bi ujutro palili vatru i očekivali da se gorivo iz hladetine pretvori u tekuće stanje.

Stručnjaci za dizele nudili su nešto spasonosnija rješenja, tj. dodavanjem čistog benzina nafti uspjeli su odgoditi smrzavanje, ali su zato stradale njihove Bosch crpke, koje nisu s razrijeđenim gorivom bile više dovoljno podmazivane. Na tržištu su se pojavili mnogi kemijski dodaci gorivu, ali oni su poskupljivali cijenu prijeđenih kilometara, što nije bilo beznačajno kod gospodarskih vozila.

Domaći izumitelji odmah su se dali na posao i pokušali su riješiti probleme konstrukcijom posebnih grijača za osobna, ali i za teretna vozila.

U jednom poznatom zagrebačkom autoservisu kupili su gigantske strujne grijače, koji su se u zatvorenom prostoru usmjerili prema “zaleđenom” automobilu i za relativno kratko vrijeme osposobili ga za kretanje.

U vrijeme niskih temperatura najbolji su posao napravili šleperisti, koji su s ulica dizali nepokretna vozila i transportirali ih do prvih autoservisa.

Svi preventivni pokušaji sprječavanja kristalizacije parafina nisu dali tolike rezultate kao što je to mogla učiniti naftna industrija proizvodnjom kvalitetnijeg dizela, koji je otporniji od niže temperature.

Problemi, ali u znatno manjem broju, pojavljuju se i desetke godina kasnije. Opet je u pitanju gorivo, makar je i ono danas mnogo kvalitetnije. Ipak, na ulicama se više ne vide kamioni koji stoje i ispod kojih se vidi vatra. Iako je ovaj način otopljavanja opasan, činjenica je da zbog takve vatre nije izgorio niti jedan kamion ili kombi vozilo. Njihovi vozači dobro su znali koliko vatra smije biti jaka, do kuda se može razbuktati i kako usmjeriti njen kontrolirani plamen.

slika2-16slika3-16slika4-16

 

 

 

 

Na slikama:

  1. Pošast smrzavanja goriva nije poštedjela niti najskuplje automobile
  2. Kontrolirana vatra ispod kamiona spasila je mnoge prijevoznike
  3. Vozačima u nevolji svesrdno su pomagali drugi posudbom struje iz svojih napunjenih akumulatora
  4. Jedan od domaćih izuma: grijač za osobna vozila (manji) i za teretna vozila